W dniach 30 września – 3 października 2025 roku zrealizowany został wyjazd studyjny do województwa kujawsko-pomorskiego. W przedsięwzięciu uczestniczyła grupa 40 osób, w tym przedstawiciele administracji publicznej, doradcy rolniczy, mieszkańcy obszarów wiejskich oraz rolnicy. Wyjazd został przygotowany w celu wymiany wiedzy i doświadczeń oraz poznania specyfiki funkcjonowania gospodarstw opiekuńczych, demonstracyjnych, edukacyjnych
i agroturystycznych.
Cele wyjazdu
Podstawowym celem wyjazdu studyjnego było przekazanie informacji o specyfice i zasadach funkcjonowania gospodarstw opiekuńczych, demonstracyjnych, edukacyjnych, agroturystycznych oraz wymiana wiedzy i doświadczeń wśród uczestników wyjazdu. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z przykładami dobrych praktyk, poznania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w rolnictwie, jak również obserwacji działań sprzyjających integracji społecznej oraz aktywizacji seniorów. Istotnym elementem było także wskazanie możliwości wykorzystania enoturystyki i agroturystyki jako form uzupełniających dochód gospodarstw.
Dzień 1 – 30 września 2025
Pierwszego dnia grupa wyruszyła z Bielska-Białej, zatrzymując się kolejno w Katowicach oraz Częstochowie, aby zebrać wszystkich uczestników. Po podróży, około godziny 13:30, grupa dotarła do pierwszego punktu programu – gospodarstwa edukacyjnego „Ranczo pod Olszyną”. Miejsce to wyróżnia się bogatą ofertą zajęć edukacyjnych z zakresu przyrody, ekologii i rolnictwa. Uczestnicy mogli zapoznać się z zasadami hodowli zwierząt i uprawy roślin, jak również z tradycyjnymi metodami gospodarowania na wsi. Ranczo prowadzi również działalność agroturystyki oferując 7 pokoi na wynajem. Program wizyty obejmował również przejazd bryczką, jazdę konną oraz udział w strzelaniu do celu. Spotkanie zakończyło się obiadem przygotowanym w gospodarstwie, który stał się okazją do integracji uczestników. Dzień zakończono zakwaterowaniem w Hotelu Rondo*** w Wąbrzeźnie oraz wspólną kolacją.
Dzień 2 – 1 października 2025
Drugi dzień rozpoczął się śniadaniem w hotelu. Następnie uczestnicy udali się do gospodarstwa rolnego Iwony i Przemysława Kawula we Frydrychowie. To nowoczesne gospodarstwo demonstracyjne jest doskonałym przykładem wdrażania innowacyjnych rozwiązań w produkcji mleka. W gospodarstwie wybudowano supernowoczesną oborę wolnostanowiskową, wyposażoną w roboty do doju, podgarniania paszy i czyszczenia rusztów. Dzięki tym rozwiązaniom obsługa zwierząt stała się znacznie mniej pracochłonna, co pozwala skupić się na analizie danych produkcyjnych i dalszym doskonaleniu hodowli. Spotkanie to pokazało, jak automatyzacja i technologia wspierają rozwój gospodarstw rolnych, zwiększając ich efektywność oraz konkurencyjność.
Po spotkaniu uczestnicy udali się na obiad.
Po południu uczestnicy odwiedzili Winnicę Kurkocin – przykład połączenia gospodarstwa demonstracyjnego z enoturystyką. Podczas wizyty przedstawiono proces zakładania
i pielęgnacji winnic, a także etapy produkcji wina – od sadzenia krzewów winorośli po butelkowanie gotowego produktu. Duże zainteresowanie wzbudziła degustacja lokalnych win, która pozwoliła uczestnikom na pełniejsze doświadczenie potencjału gospodarstwa. Wizyta była inspiracją do rozważenia enoturystyki jako atrakcyjnego kierunku rozwoju dla gospodarstw rolnych w Polsce.
Wieczorem grupa powróciła do hotelu, gdzie odbyła się kolacja.
Dzień 3 – 2 października 2025
Trzeciego dnia, po śniadaniu, uczestnicy udali się do Warsztatowni Kreatywności Fundacji „Cuda Wianki”, pełniącej funkcję gospodarstwa opiekuńczego. Miejsce to oferuje seniorom twórcze zajęcia i aktywności wspierające rozwój pasji oraz integrację społeczną. Jest to miejsce, w którym poprzez warsztaty rękodzielnicze i spotkania międzypokoleniowe uczestnicy zyskują poczucie wspólnoty. Program wizyty obejmował degustację tradycyjnuch kujawskich racuchów – „ruchańców z fjutem”. Dodatkowo uczestnicy wzięli udział w warsztatach tworzenia soli do kąpieli i woreczków lawendowych, jak również w grze terenowej zorganizowanej w labiryncie z kukurydzy. Spotkanie zakończył wspólny obiad w gospodarstwie.
Kolejnym punktem programu było gospodarstwo opiekuńcze „Augustynka” nad Brdą
w Tucholi. To kameralne miejsce zapewnia seniorom i osobom potrzebującym wsparcia bezpieczne warunki do odpoczynku, integracji i aktywności. Właścicielka zaprezentowała gospodarstwo oraz opowiedziała o prowadzonej działalności, podkreślając znaczenie zajęć rekreacyjnych i terapeutycznych w podnoszeniu jakości życia podopiecznych. Wizyta
w „Augustynce” pokazała uczestnikom, jak wielką rolę w rozwoju obszarów wiejskich odgrywają inicjatywy społeczne i opiekuńcze. Gospodarstwo pełni również rolę agroturystyki.
Po powrocie do hotelu grupa zjadła kolację.
Dzień 4 – 3 października 2025
Ostatni dzień wyjazdu rozpoczął się od śniadania. Następnie uczestnicy wyjazdu udali się na wizytę w Parku Sienno – zagrodzie edukacyjnej. Miejsce to umożliwia praktyczne poznawanie tradycyjnego gospodarstwa wiejskiego oraz życia zwierząt gospodarskich. Oferta obejmuje warsztaty i zajęcia edukacyjne, które łączą naukę o przyrodzie, rolnictwie i ekologii z aktywnym udziałem uczestników. Podczas wizyty uczestnicy wzięli udział w grze terenowej w parku, warsztatach przygotowywania ziołowej herbaty na patyku oraz zajęciach tworzenia łapaczy snów z kasztanów. Dzień zakończył się wspólnym obiadem, po którym grupa wyruszyła
w drogę powrotną, zatrzymując się w Częstochowie, Katowicach i Bielsku-Białej.
Podsumowanie
Wyjazd studyjny został zrealizowany zgodnie z założeniami programowymi i osiągnął wszystkie zaplanowane cele. Podczas wyjazdu uczestnicy odwiedzili przykładowe gospodarstwa opiekuńcze, demonstracyjne, edukacyjne i agroturystyczne działające na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Zdobyli wiedzę na temat zakładania, funkcjonowania i finansowania gospodarstw.
Mieli okazję zapoznać się z dobrymi praktykami w obszarze rolnictwa, enoturystyki oraz działalności opiekuńczej i edukacyjnej. Wizyty w poszczególnych gospodarstwach pozwoliły na wymianę doświadczeń i inspiracji, a także na refleksję nad możliwościami adaptacji przedstawionych rozwiązań na gruncie lokalnym. Wyjazd stanowił połączenie nauki, praktyki oraz integracji uczestników, a każde z odwiedzonych miejsc wniosło unikalną wartość do całego programu.